فروشگاه اينترنتي تك فاز كالا فروشگاه اينترنتي تك فاز كالا .

فروشگاه اينترنتي تك فاز كالا

PLC چيست؟

PLC يا كنترل كننده منطقي قابل برنامه ريزي كه به عنوان كنترل كننده قابل برنامه ريزي نيز شناخته مي شود، يك كامپيوتر ديجيتال صنعتي است كه براي كنترل فرآيندهاي صنعتي مانند خطوط مونتاژ، تجهيزات روباتيك و هر عملياتي كه نياز به كنترل با دقت بالا دارد، طراحي و ساخته شده است. ساده سازي برنامه نويسي و عيب يابي آسان فرآيند از جمله ويژگي هاي PLC است. به عبارت ديگر PLC يك كنترل كننده نرم افزاري است كه اطلاعات را به صورت باينري در ورودي دريافت مي كند و طبق برنامه ذخيره شده در حافظه خود پردازش مي كند و بر اساس نتيجه كار از سمت خروجي دستوراتي را به گيرنده ها و محرك ها ارسال مي كند. به عبارت ديگر PLC يك كنترل كننده منطقي است كه مي توان منطق كنترلي آن را توسط برنامه تعريف كرد و در صورت لزوم به راحتي تغيير داد

بهره برداري و استفاده از PLC
PLC ها براي كار در محيط ها و شرايط سخت صنعتي طراحي شده اند و از گرما، سرما، گرد و غبار و يخبندان محافظت مي شوند. PLC يك ريزپردازنده است كه با استفاده از زبان كامپيوتر برنامه ريزي مي شود. برنامه روي كامپيوتر نوشته شده و از طريق كابل به PLC منتقل مي شود.
براي اولين بار از PLC در صنعت خودرو استفاده شد و اين دستگاه جايگزين رله و تايمر شد. در يك سيستم PLC، نتايج خروجي كه نيازهاي ورودي را برآورده مي كنند بايد در يك محدوديت زماني توليد شوند. در صورت عدم پاسخ صحيح در مدت زمان مشخص شده، عمليات ناخواسته در سيستم رخ مي دهد.
طيف PLC هاي توليد شده از PLC هاي كوچك با دوجين ورودي/خروجي فشرده با پردازنده گرفته تا PLC هاي ماژولار قابل نصب در رك كه هزاران ورودي/خروجي دارند و اغلب به شبكه متصل هستند، متغير است. PLC به PLC هاي ديگر و SCADA متصل مي شود.

PLC ها ويژگي هاي زيادي دارند. اما پركاربردترين آنها عبارتند از:
تعداد ورودي و خروجي ديجيتال و آنالوگ
تعداد تايمرها
تعداد شمارنده ها
تعداد رله هاي اضافي
اندازه حافظه قابل برنامه ريزي
سرعت اجراي دستور
PLC ها معمولاً رابط هاي صنعتي هستند كه براي برقراري ارتباط با دستگاه هاي ديگر استفاده مي شوند. اين امر تبادل اطلاعات را سرعت مي بخشد و كنترل دقيق تر PLC را امكان پذير مي كند. امروزه از PLC در صنايع و كارخانجات بيشتر استفاده مي شود و برقكاران صنعتي بايد نحوه استفاده از آن را بدانند. در واقع هر سيستمي نياز به كنترل دارد. 2 نوع مديريت در سيستم هاي صنعتي وجود دارد.

براي مطالعه مطالب بيشتر و آشنايي با انواع قطعات PLC به سايت تكفاز كالا takfazkala.com مراجعه بفرماييد.اطلاعات جامعي در اين زمينه قرار داده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۳:۰۹ توسط:تكفاز كالا موضوع: نظرات (0)